יום שבת, 15 ביוני 2024, ט' סיון ה' תשפ"ד
לפרסום חייגו: 02-5900070

צרכנות במעלה נט

צרכנות

הרווח כולו שלנו

קרב הענקים בין רמי לוי ליוחננוף מביא בשורה אדירה לצרכנים במעלה אדומים ויישובי הסביבה, אשר מזמן לא ראו תחרות כל כך גדולה וצניחה של מחירים בשני הסניפים הקרובים כל כך במישור אדומים ; דלית מור סיירה בשני הסניפים, פגשה את הלקוחות, שוחחה איתם וגילתה כי המחירים בשני הסניפים היו נמוכים מאוד, ומה שבטוח – הצרכנים מרוויחים; עד מתי?

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

אחרי זמן ממושך של המתנה נפתח סניף יוחננוף באזור התעשייה במישור אדומים. הסניף מהווה תחרות ישירה מול הסניף של רמי לוי, שעד כה נהנה משליטה בלעדית ולא פעם גרר ביקורת ברשתות החברתיות בעקבות תלונות רבות מצד הצרכנים באזור, כי המחירים של רמי לוי במישור אדומים גבוהים מאשר בסניפים שלו בירושלים וזאת בשל היעדר תחרות.

יוקר המחייה במדינה תופס לאחרונה את הכותרות במדינה, והפתיחה של התחרות בין יוחננוף לבין רמי לוי במישור אדומים עושה טוב לתושבי העיר שנהנים מתחרות וממחירים שמעולם לא נראו כאן.

כבר לקראת סוף השבוע נראה חניית סניף יוחננוף מלאה כמעט עד אפס מקום. תושבי העיר והסביבה הגיעו בהמוניהם לסניף החדש והענק במיוחד, המתפרס על פני כ-6,500 מ"ר ומציע כ-3,500 מ"ר של שטחי מסחר הכוללים מחלקות מורחבות של כלי בית, אופנה ופארם, מעדניה, מחלקת אוכל מוכן מורחבת ומחלקת בריאות עשירה עם מגוון בחירות לאלרגניים, צמחונים וטבעוניים.

מספר ימים אחרי הפתיחה החגיגית של הסניף ה-43 של רשת יוחננוף, הגעתי כדי להתרשם כיצד השפיע המתחרה החדש שהביא איתו בנוסף למבחר הענק גם עגלות חכמות, קופות שירות עצמי והבטחה למחירים ללא תחרות. את הסיור בחרתי להתחיל בסניף של רמי לוי, שהתייחס לפני חג הפסח בראיון לרשת ב' על עליית המחירים, נתן המלצה לצרכנים ואמר כי אם הצרכן הישראלי יעשה את הקנייה שלו בצורה חכמה, הוא יכול לחסוך הרבה יותר, אך הדבר מצריך ממנו לא לקנות את המוצר המוכר והאהוב. "אם המוצר מתייקר, שלא יקנו אותו. יש מגוון מוצרים על המדפים, שיקנו רק את מה שזול. מי שהעלה מחיר, ולא בצדק, יראה שלא רוכשים את המוצר ולכן המחיר ירד".

כבר בחנייה של רמי לוי, שהייתה יחסית ריקה, מה שבטח לא היה מאפיין אצלו את ימי חמישי שהוא יום של קניות לקראת סוף שבוע, הורגש שהציבור בחר לבדוק את המתחרה החדש. בסניף נראו יותר עובדים מאשר קונים, העובדים התרוצצו בין המדפים, סידרו, עיצבו וניקו, אך מה שבלט בעיקר זה צלילת המחירים של כלל המוצרים. היו הרבה מבצעים בירקות ופירות, מוצרי הניקיון, הבשר והדגים, הסלטים לקראת יום העצמאות. הלקוחות שפגשתי ושאלתי האם לא התפתו לצאת לקניות בסניף יוחננוף הסמוך והחדש, רובם ענו שדווקא עכשיו יותר מתמיד העדיפו את רמי לוי שהוריד במחירים לקראת המתחרה החדש. "תראי איזה תענוג, הכל זול יותר, פחות עמוס", אמר נדב, לקוח קבוע ברמי לוי, שהעדיף להישאר נאמן. את אורן פגשתי ליד אבקות הכביסה, והוא אמר לי: "היה לי ברור שעדיף להגיע לכאן היום, וצדקתי, אך מה שמיוחד בעיקר היום הוא שלא רק שהמחירים צנחו, כל העובדים זמינים, מסתובבים בסניף וגם מאוד נחמדים". מיקי דיבר בהתלהבות על המחירים הזולים של הירקות והפירות ואמר: "הפירות והירקות זולים במיוחד, הרבה זמן לא קניתי אננס ב-8.9 ולכן אני אקנה כמה". יחד עם זאת, הוא הוסיף כי "אמנם אין עומס בחנות עצמה, אבל עדיין לא דואגים לנושא הקופות, לא ייתכן שרק שלוש קופות עובדות ויש תורים".

יצאתי מרמי לוי לסניף החדש של יוחננוף, שפע גדול של חנייה עם לקוחות רבים יוצאים ונכנסים. האווירה של משהו חדש מורגשת באוויר, כאשר כבר בכניסה ניתן לחוש את חוויית הקנייה. בית מאפה נאמן, מלא בלקוחות היושבים לשתות קפה ובלקוחות הרוכשים מאפים. למרות המספר הרב של הלקוחות בסניף, לא מורגשת צפיפות בזכות הגודל והמרחב בין המדפים והמחלקות. העגלות חכמות, והקופות העצמאיות. גם כאן התרשמתי מעובדים רבים וזמינים המסייעים ללקוחות, וכשנתקלתי בזוג מוכר שסיים את הקנייה והבחין בכניסתי, הם לחשו לי: "אמנם הכל זול, כייף וחדשני, אבל נראה לנו שדווקא עכשיו יותר מתמיד כדאי היה ללכת לרמי לוי, המחירים שלו נמוכים במיוחד". הגעתי מצוידת במחירים של רמי לוי, שם ביקרתי דקות ספורות קודם לכן, וראיתי ששני המתחרים עשו עבודת הכנה מוקדמת ודאגו להוריד מחירים. כמעט כל המחירים היו זולים במיוחד, וברובם זהים או קרובים. במחירים לטובת רמי לוי למשל היה מחיר לקילו מלפפונים, שאצל רמי לוי היה 1.70 ואצל יוחננוף 1.90. כך גם העגבנית שנמכרו אצל רמי לוי ב-1.70 לעומת 1.90 אצל יוחננוף. הפער הגדול היה במחירים של הפלפל האדום, שביוחננוף עולה 6.90 שקל לקילו, וברמי לוי 3.90 שקלים. מחירי עגבניות השרי היו זהים ועמדו על שתי חבילות ב-13 שקלים, וכך גם מוצרים נוספים ורבים.

לאחר שבוע מפתיחת יוחננוף המחירים אצל רמי לוי המשיכו לצלול, ואפילו נמוכים מהמחירים בשבוע הפתיחה שהיו נמוכים בהרבה ממה שהורגלנו קודם לכן, והיו שאמרו בכעס מוצדק: "אם הוא יכול למכור במחירים כאלה ועדיין להרוויח, למה רק שהגיע מתחרה הוא יורד במחירים ועד עכשיו היה הרבה יותר יקר? הגיע הזמן שיגיע מתחרה, כבר שנים המחירים שלו מתאימים לצפון תל אביב". תושבת בשם אסתר אמרה בעקיצה על רמי לוי: "פתאום אפשר למכור ירקות ב-90 אגורות ועוף ב-15 שקלים". אחת הלקוחות סיכמה ואמרה כי אחרי שהספיקה מאז הפתיחה לרכוש אצל שני המתחרים היא "חייבת לציין שקנינו סטייק אנטריקוט ברמי לוי ב-100 ש"ח לקילו, ביוחננוף עלה 200 ש"ח לקילו, מבחינת חוויית קנייה ביוחננוף כיף יותר לקנות, מבחינת מחירים רמי לוי נתן פייט". היו גם דעות חלוקות על המחירים. מלכה, שהייתה בחניה ומעמיסה את המוצרים מעגלת הקניות לרכב, אמרה כי "ביוחננוף היה לי חוויה מעולה. מחירים מעולים, מקום ענק מסודר נקי ואיכותי, אפילו בקופות היה רוגע ושלווה".

בסוף שבוע השני, המעברים ברמי לוי דלילים אפילו יותר, כבר בחנייה ניתן לראות את השינוי הגדול, הרבה פחות רחבים והרבה יותר מקומות חנייה פנויים, ואפילו התורים בקופות היו מהירים במיוחד ולא כי שודרגה השיטה של קופות רבות של שירות עצמי, כי החנות הייתה יחסית ריקה. מיכאל מעיד על עצמו כקונה קבוע ברמי לוי מאז שהגיע אלינו והשבוע הלך לבחון את המתחרה החדש "יוחננוף נותן תחושה עתידנית, חדשנית, רמי לוי צריך לעבור מהפך עצום כדי להשתדרג ולהשתוות אליו. תמיד יש בעיה בקופות, תורים איומים כי מעט מידי קופות עובדות ותמיד חסרים עובדים במעדניו ת, ואין ירקות איכותיים בעיקר עגבניות, אני בכל זאת קניתי שם שנים בגלל שזה זול יותר מהסופרים בתוך מעלה אדומים. מאז שיוחננוף הגיע פתאום יש אצל רמי לוי עובד במעדניות.  היום הגעתי ליוחננוף התרשמתי מאוד מהמקום, מזה שאין תורים בקופות, חוויית הקנייה מדהימה. אני חושב שבסוף אחרי הורדת המחירים של רמי לוי, סל הקניות פחות או יותר זהה, יש דברים שרמי לוי זול יותר, אבל כשמגיעים לקופות ומחכים שעה או יותר, זה גורם לי לחשוב שזה לא משתלם לחסוך אולי שקלים בודדים ולהתעצבן בהמתנה בקופה, אולי עדיף לי לעבור ליוחננוף".

ליד הירקות אצל יוחננוף בסוף השבוע האחרון ליאור אומר בחיוך: "סחורה מעולה, הכל טרי וארוז יפה. עגלות חכמות, לרמי לוי יש מה ללמוד". קונה שהגיעה מענתות אותה פגשתי ברמי לוי אמרה: "המחירים היום היו פצצה, מעולים, וגם לא היו תורים בקופות, הרווחנו מכל זה. אני לא קונה בגלל חוויה ושירות אני קונה בגלל מחירים, רמי לוי יוצא היום משתלם".

הדעות אמנם משתנות, אך כולם בסופו של דבר הסכימו בדבר אחד ואמרו כי מי שמרוויח ובגדול בתחרות הצמודה בין שתי הרשתות הגדולות זה הצרכנים.

השאלה העיקרית ששואלים התושבים האם המחירים הזולים הם רק בשל הפתיחה והתחרות שלא לאבד לקוחות או שזה יימשך לתקופה ארוכה. ממה שאנחנו מכירים שני הסניפים ילמדו היטב וכנראה יעלו מחירים אבל עדין בגבול השפיות.

 

הבהרה

כל המחירים המופיעים בכתבה היו נכונים ליום ביקור הכתבת בסניפים.

 

 

 

תגובות